Kädentaitoretki to 15.9.2022 Forssaan ja Lopelle

Kädentaitoryhmä suunnitteli monipuolisen kotiseutu- ja tekstiilikulttuurielämyksen syksyn piristykseksi.   Kokopäiväretken aikana ehdimme nähdä ja kokea paljon.

Monipuolisen päivän ohjelma:

11.00 Saavuimme Forssan Museolle Wahreninkadulle vanhaan tehdasmiljööseen

Tutustuimme oppaan johdolla Museoon ja uuteen Kuosikeskukseen. Kuosikeskus on museon painotekstiilikokoelman koti. Näyttely esittelee suomalaisen painokankaan historiaa, jossa Forssalla on historiallisen tärkeä rooli. Painokangasteollisuus Suomessa alkoi Forssa Oy:n toimintana 1860-luvulla. Kierrosten jälkeen oli mahdollisuus ostoksiin museokaupassa.

13.00 Lähdimme kohti Tammelaa

Lounais-Hämeen pirtillä Saaren kansanpuistossa nautimme hämäläisen pitopöydän todella monipuolisista herkuista. Aterioinnin lomassa kuulimme mielenkiintoisen esityksen paikan ja kansanpuiston historiasta.

15.00 Jatkoimme matkaa Lopelle

16.00 Tutustuimme Saviheinä-puotiin

Saviheinä-puoti on on kädentaitajien ja askartelijoiden super-aarreaitta, vanhaan navettaan perustettu käsityö- ja askartelupuoti. Omistaja Susanna Suska Lähde toivotti meidät lämpimästi tervetulleiksi ja esitteli puotinsa laajaa valikoimaa. Moni meistä löysikin jotain mukavaa ja tarpeellista kotiinvietävää.

Kuudelta illalla palasimme Hämeenlinnaan. Bussista purkautui ryhmä väsyneitä, mutta onnellisia marttoja.  Kiitos Kädentaitoryhmälle upeasta, monipuolisesta retkestä!

Forssan Kuosikeskus
Forssan Museo