Kotitalous

Ruokamartta, Tytti Viitamäki Heino

Erilaisia tapahtumia järjestetään lyhyellä varoitusajalla.

Tapahtumat 2022

Kalankäsittelykurssi 11.11.2022

_____________________________________________________________

Kalankäsittelykurssi on piirin keittiössä(Birger Jaarlinkatu 21, Hml) 11.11 klo 17.00 alkaen.

Kerään raaka-ainemaksun p.p. Muutamia kolikoita olisi hyvä varata. 12 ensimmäiseksi ilmoittautunutta mahtuu mukaan. Ilmoittautua voi minulle S.postilla tytti.viitamaki@elisanet.fi  tai WhatsAppilla 0445091997

Tapahtumat 2021

Juurileivontaan tutustuminen 9.11.2021 klo 17 Karjalapirtillä

Marttajärjestön sivuilla on artikkeli, jossa puhuttiin leipäviikon merkityksestä ja tänä vuonna toivottiin marttojen pääsevän tutustumaan leipomiseen hapanjuuren avulla.

Varsinaista hapanjuurileivonnan kurssia ei ole tarkoitus järjestää, ainoastaan tilaisuus keskustella hapanleivän teosta sekä haasteista ja mahdollisuuksista sen suhteen.

Voidaan myös maistella mun leipomaa leipää. Pidin juurtani yli 2 vuotta pakastettuna ja olin aika varma, että se on menettänyt tehonsa. Kahden kk herättelyjen jälkeen luulen saaneeni sen kohtuullisen virkeäksi.

Lupasin kasvattaa juurtani 9.11. mennessä niin paljon, että halukkaat voivat saada siitä hieman mukaansa. Tämä edellyttää oman pienen puhtaan purkin tuomista. Näin  pääsee heti kokeilemaan kotona leiväntekoa. Ikioman juuren voi tehdä alusta lähtien myöhemmin. Käymme vähän läpi tuota juuren tekemistä.

Tuon mukanani hapanleivonnassa tarvittavia välineitä ja vinkkejä mitä kannattaa hankkia.

Kannattaa googlailla etukäteen ja halutessaan printata esim tämä linkki.

Tervetuloa!

Leena

Näin tämä toteutui - katso kuvat yllä!

Tutustuminen Juurileivontaan

Leena Marin johdatti 9.11. kaksikymmentä Linnan Marttaa juurileivonnan maailmaan. Leena oli tehnyt meille juurimenetelmällä kohotettua vaaleaa leipää, saaristolaisleipää ja meitä vastassa oli ihana juuri uunista nostettu foccacia. Aah mitkä tuoksut ja maut meitä odottivat Karjala Pirtillä!

Leena kertoi meille juuren tekemisestä, käytöstä ja juurileivän muotoilusta ym. Lisäksi hän näytti meille omia työvälineitään. Tarvitset mm. tarkan lämpömittarin juuren ja taikinan lämpötilan mittaamista varten. Myös munakello on tärkeä eri työvaiheissa. Lisäksi tarvitset mielellään lasisen kannelliseen astian juurta varten. Panen tähän muutaman kuvan, joiden avulla ehkä innostut kokeilemaan juurileivän tekemistä. Me kurssilaiset saimme mukaamme kotiin purkillisen valmista leipäjuurta. Leena sanoi, että juurileivän tekemisessä täytyy käyttää luomujauhoja koska luomujauhoista tulee paras maku ja koostumus. Paljon kiitoksia Leenalle mielenkiintoisesta illasta! Tietoa tuli niin paljon, että en rohkene kirjoittaa tähän julkaisuun tarkempia ohjeita.

Lainaan tähän vielä Marjon sanat: ” Suurkiitos Sinulle osaamisesi jakamisesta. Sinulla sitä on. Ei mikään ihme, että Mansikkaheinä-blogisi on voittanut Suomen parhaan ruokablogin tittelin”

Tapahtumat 2020

_______________________________________________________

Muna- ja sienikurssi maanantaina 7.9.20 klo 13:00 (Tytin pihassa)

Kurssin vetäjäjinä toimivat Leena Aalto ja Tytti Viitamäki-Heino.

Mukaan mahtuu 10 marttaa.

Ilmoittaudu Tytille: tytti.viitamaki@elisanet.fi

_________________________________________________________________________

KAS kas Kasviksista -kurssi siirtyy syksyyn (uusi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin!)

Kas kas kasviksista kurssi 23.3.2020 klo 17  Piirin keittiössä

Ilmoittaudu kurssille Leena Aallolle:  mammu.leka@gmail.com tai p. 040 743 4177

_____________________________________________________________________

Munakurssi 13.1.20 klo 17:00 - 20:00 piirin keittiössä (Birger Jaarlin katu 21, Hml)

Kananmuna on monipuolinen ruoka-aine, joka antaa makua ja väriä ruokiin, vaahtoaa, suurustaa ja sitoo, mutta mitä muuta siitä on hyvä tietää? Ota selvää ja osallistu monien toivomalle munakurssille, jolta saat hyödyllistä tietoa kananmunan käyttötavoista ja hyviä ruokaohjeita.

Kurssin ohjaajina toimivat kotitalousryhmämme vetäjät Tytti Viitamäki-Heino ja Leena Aalto.

Mukaan mahtuu 20 marttaa. Etusija on niillä jäsenillä, jotka eivät kuulu ruokaryhmiin. Mikäli kurssi ei täyty, myös ruokaryhmäläisten ilmoittautumiset huomioidaan.

Kurssilla vapaita paikkoja,  ilmoittaudu pian Tytti Viitamäki-Heinolle: tytti.viitamaki@elisanet.fi

_____________________________________________________________________

Tapahtumat 2019

Sieniretki                                            la 21.9.2019 klo 09:00, Humppilaan (Leena Aallon mökille)

Lähde mukaan syksyn sieniretkelle! Omia eväitä ei tarvita.

Matkaamme kimppakyydillä Leena Aallon mökille.

Ilmoittaudu retkelle Leena Aallolle:  mammu.leka@gmail.com tai p. 040 743 4177

Kreikkalaisen ruoan kurssit pidettiin ma 18.3. ja ti 26.3.  klo 17:30 - 20:30, Birger Jaarlin katu 21, Hämeenlinna

Kurssin reseptit ovat fb-sivuillamme.