Piha ja puutarha

puutarharetki Mikkolan puutarhaan.pdf

puutarharetki Mikkolan puutarhaan.odt

SYKSY 2021

Linturetkellä 9.9.2021 kuullaan vieraslajeista. Myös fb- ja  kotisivuille tulee aiheesta lisätietoa. Sinikka Karppinen mahdollisesti järjestää pikku  kävelyretken vieraslajien tiimoilta.

Puutarharyhmään toivotaan vetäjää ja uusia jäseniä

_______________________________________________________________________

Linnan Marttojen Teams puutarhaluennot kevät 2021

Kevään luennoilla tutustutaan versottamiseen ja idättämiseen, saadaan vinkkejä köynnösten monipuoliseen käyttöön ja siihen, miten pienikin keittiöpuutarha voi antaa paljon satoa.

7.4. klo 14–14.45 Keittiössä vihertää – kasvata ituja ja versoja

Siementen idättäminen ja versojen kasvatus on helppoa ja nopeaa. Versot ja idut ovat maukkaita ja ravinteikkaita ja voit käyttää niitä sekä raakoina että kypsennettynä ruoissa, salaateissa, smoothiessa, tahnoissa ja koristeina. Luennolla opit perusasiat idättämisestä ja versottamisesta sekä mitä siemeniä kannattaa hankkia.

Ilmoittaudu 1.4. mennessä.

21.4. klo 14–14.45 Monivuotiset ja monikäyttöiset köynnökset

Köynnöksillä voi peittää ja pehmentää, koristaa ja korostaa. Ne sopivat niin säleikköön, pergolaan, rinteisiin, kivien päälle, puiden rungoille kuin kukkaryhmiinkin. Osa köynnöksistä tarvitsee tukea, osa kiipeää omin voimin. Luennolta saat vihjeitä ja ideoita köynnösten käyttöön kotipihassa. Ilmoittaudu 19.4. mennessä.

11.5. klo 14–14.45 Pieni, satoisa keittiöpuutarha

Pienikin viljelmä ruukuissa tai laatikossa voi olla satoisa ja monipuolinen kun hyödynnät sen mahdollisimman hyvin.  Aloita viljely aikaisin, tee uusintakylvöjä syksyn satoa varten, hyödynnä rivivälit ja ota lautaselle myös kukkia ja lehtiä.

Ilmoittaudu 7.5. mennessä.

Jos haluat mukaan luennolle, niin lähetä sähköposti arja.pehkonen@martat.fi ja kerro viestissä luennon nimi ja päivämäärä. Ennen luentoa saat sähköpostiisi Teams kutsun, jolla pääset mukaan.

Luennot pitää Etelä-Hämeen Marttojen puutarha-asiantuntija Arja Pehkonen.

Tervetuloa!

____________________________________________

Syyskaudella 2020 ei suunniteltuja tapahtumia.

Helmikuu 2020

VIERAILU KAISAN KUKKAAN 26.2.20 klo 17:00 ja 27.2.20 klo 17:00

Paikka: Kaisan kukka, Kirkkorinne 4, Hämeenlinna

Ohjelmassa luento, ohjeita kasvien hoitoon, teetarjoilu sekä mahdollisuus oman kukka-asetelman tekoon, ostoksiin (-20 %).

Mukaan keskiviikon vierailuryhmään mahtuu 20 marttaa ja vastaavaan tilaisuuteen torstaina myös 20 marttaa.

Yhteyshenkilö: Sinikka Karppinen

Ilmoittautuminen: sinikka.karppinen1@gmail.com

Toukokuu

HONKALANRANNAN LUONTORETKI 11.5.2020      PERUTTU!

Sinikka Karppinen antaa infoa vieraslajeista.

Ks. luontoretken ohjelma Liikunta- ja hyvinvointiryhmän tapahtumista!

PIHA- JA PUUTARHARYHMÄÄN TOIVOTAAN UUSIA JÄSENIÄ!

Tapahtumat 2019

Piha- ja puutarharyhmällä ei  ollut syyskaudella 2019 omia tapahtumia.

______________________________________________________

PUUTARHAJUHLAT-TEEMA   20.5. klo 17  piirin tiloissa

Puutarhasta ja luonnosta ideoita, koristeita, syömistä

______________________________________________________

Askarteluillan teemana huhtikuussa 24.4.19 oli  pajupunonta. Työvälineinä punonnassa tarvittiin vain pajunoksia, pahvilaatikko ja omat kädet

Sinikka Karppisen opastamana paju taittui monenlaisiksi koristeiksi, jotka soveltuvat erinomaisesti mm. kukkien tai köynnösten tukikehikoiksi.

PIHA - JA PUUTARHARYHMÄÄN TOIVOTAAN UUSIA JÄSENIÄ!