Luontoretki Suurisuolle

Luontoretkellä 3.9.2018, kohteena Suurisuo

Linnan Marttojen syksyinen luontoretki suuntautui Suurisuolle Janakkalan maisemiin. Aurinkoisen lämpimässä säässä teimme miellyttävän patikkaretken Marja-Liisa Heinon johdattelemana upean Suurisuon maisemissa. Iltapäivän aikana saimme kokea monipuolisesti luontoterveysvaikutuksia kaikille aisteille: hiljaisuutta, rauhaa, tuoksuja, puhdasta ilmaa ja mikä parasta mukavassa seurassa. Ihastelimme suon kasvillisuutta ja joku sai sieniäkin mukaansa. Retkipäivä oli oikein hyvän mielen päivä.

Tutkimuksissa  on todistettu mitä kaikkea luonnossa liikkuminen vaikuttaa meihin ihmisiin. Jo 20 minuutin olo metsässä vaikuttaa sekä fysiikkaan että mieleen tervehdyttävästi - esim. sydän- ja  mielialavaikutukset.

Hyvää tekevää metsäterveyttä suositellaan kaikille ja näin kannustetaankin Linnan Marttoja lähtemään ulos luontoon oman aikataulun ja kunnon mukaan.

Jos innostuit omatoimisesti retkeilemään Suurisuon maisemissa, tässä ajo- ohje:

Matka Turengin liikenneympyrästä Lammintietä pitkin perille on 13,5 km. Ohitettuasi Lammintiellä oikealla puolella olevan Saloisten tienviitan ole tarkkana, koska ihan pian on pieni viitta vasemmalle Suurisuo. Käännyttyäsi on heti y- risteys, käänny vasempaan ja aja vanhan hiekkakuopan pohjalle, johon voi jättää auton. Hiekkakuopalta johtaa leveä polku suolle, siinä on risteys, josta oikealle kääntyvä tie vie pian pitkospuille. Pitkospuut tekevät kierroksen, joka palaa suon keskelle. Suon keskellä oikealle risteävä  pitkospolku on päättyvä. Jos haluat ihailla suota ylhäältä, voit reitin puolivälissä seurata metsään johtavaa polkua, joka vie lintutornille. Reitin pituus on vähän alle 4 km.

Maria ja Marja-Liisa