Varaudutaan taidolla 20.4.2023 

Teemana "Miten meitä huijataan" .

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell piti luennon aiheesta Miten varoa, miten estää  ja mitä tehdä, kun vahinko on sattunut tietokoneella tai kännykällä toimiessa? 

Luento oli 20.4.2023 torstaina klo 17.30 – 19.30 pääkirjaston Leino-salissa. 

Luento oli hyvin mielenkiintoinen ja herätti paljon keskustelua. Juha opetti meille neljä tärkeää vinkkiä, joilla siirrymme huijaustietoisuudessa ihan uudelle tasolle. Tilaisuuteen osallistui 15 marttaa. 


1. Älä koskaan avaa mitään linkkiä tekstiviestissä, facebookissa tai sähköpostissa, jos et ole aivan varma, että se on turvallinen. Huijari voi jopa esiintyä ystäväsi, tuttavasi tai jopa perheenjäsenesi nimellä ja lähettää houkuttelevan linkin, jonka avatessasi huijari saattaa kaapata tietojasi. 

2. IT-tukihuijaaja soittaa ja väittää, että tietokoneesi on uhattuna. 

Soitto saattaa tulla Suomesta tai ulkomailta. Lopeta puhelu välittömästi. 

3. Nettikauppahuijaus. Osta vain verkkokaupoista, jotka tunnet. Jos kauppa on tuntematon, googlaa se ja tarkista mitä kokemuksia kaupasta on. Maksa aina luottokortin credit-puolella kaikki nettiostoksesi. 

4. Romanssihuijaus. Ole varovainen tutustuessasi uusiin ihmisiin verkossa. Romanssihuijarit ovat äärimmäisen taitavia ihmistuntijoita.

Lisäksi totesimme, että kun asioit verkkopankissasi tietokoneella, osoitetta ei koskaan kannata googlata, vaan kirjoittaa osoiteriville esim. nordea.fi ja tarkistaa vielä että osoite on aivan oikein kirjoitettu. Pankin osoitteesta kannattaa tehdä kirjanmerkki koneelle ja käyttää aina tätä samaa kirjanmerkkiä. Huijarit ostavat googlesta hakutulostilaa, ja googlatessa saattaa ensimmäisten tulosten joukossa olla pankin sivu, jossa ihan pieni kirjoitusvirhe, jota ei kiireessä huomaa.  Tämä sivu johtaa huijaussivulle. 

Mielenkiintoinen tieto oli myös se, että puhelimessa myyty osto ei ole sitova, jos ei sitä ole kirjallisesti sovittu. Kun olet siis sitoutunut ostamaan jotain puhelimessa, on myyjän vielä varmistettava ostos kirjallisesti, eli tekstiviestillä, sähköpostilla, kirjeitse. Sinun on siis hyväksyttävä ostos puhelun jälkeen. Jos saat aiheettoman laskun, riitauta se heti, eli kirjoita (sähköpostitse) myyjälle ja kerro, että riitautat laskun numero ... ja perustele lyhyesti (en tilannut tuotetta). 

Lisää tietoa sivulta www.huijausinfo.fi