To 25.5.23  päiväretki Tammelaan

Martat vierailivat Tammelassa. Retkemme alkoi tutustumisella Portaan kylään, kylään jolla on merkittävä historia, josta oppaamme Seppo Kujala meille värikkäästi kertoi. Kahvit maistuivat mielenkiintoisessa Nahkurinverstaan museossa, jossa ymmärryksemme entisajan  nahkanvalmistuksesta merkittävästi lisääntyi.

Saaren kansanpuistossa saimme oppaaksemme Albert Edelfeltin, joka on asustellut Saaren Kartanossa  ja maalannut monia tauluja alueelta. Hänen taulunsa Kaukolanharju on meille monille tuttu. Kiipesimme Kaukolanharjun  näkötorniin ja maisemat olivat hulppeita.

Tammelan kirkko-opastus oli kaikkea muuta kuin perinteinen kirkon opastus. Seppo Kujalalla on uskomaton tarina-arkku. Hän on itse tutkinut kirkon ”arkistoja” ja löydöt ovat olleet  mielenkiintoisia.

Lopuksi lounastimme maukkaan aterian Makulihassa ja ostimme maukkaat tuliaiset. Matkaa suosi aurinkoinen keli vaikka lähtiessämme Hämeenlinnassa satoi.