Musiikkimatinea Raatihuoneella, 30-vuotisjuhlakonsertti

Linnan Marttojen musiikkimatinea ”Ajan kuvia” Hämeenlinnan Raatihuoneen juhlasalissa sai suursuosion

Linnan Martat järjesti 30-juhlavuotensa kunniaksi musiikkimatinean Hämeenlinnan Raatihuoneen juhlasalissa sunnuntaina 24.3. 2019.

Se houkutteli paikalle lähes 140 kuulijaa.

Pianokonsertti ”Ajan kuvia” ilmensi Linnan Marttojen raikasta yhdessä tekemisen iloa kunnioittaen  samalla Marttojen 120 –vuotisia perinteitä.

”Ajan kuvia” -konsertti koostui pianisti Tuomas Nikkasen kokoamasta suomalaisten kansallissäveltäjien tuotannosta Sibeliuksesta, Kuulasta ja Hannikaisesta. Konsertin aloitti Jean Sibeliuksen Romanssi, jota seurasi Puusarja. Ne oli valittu kuvaamaan Linnan Marttojen juurevaa ja sydämellistä yhdessäoloa.  Säveltäjä Toivo Kuulan tuotannosta kuultiin tuttu rakastettu Häämarssi, jonka hän sävelsi ystäviensä Emmi ja Yrjö Putkisen häihin.  Ilmari Hannikaisen tuotannosta mukaan oli poimittu valssin sävelmiä, jotka tyylillisesti edustavat hänen romanttista puoltaan ja ranskalaista impressionismia.  Konsertti huipentui 120-vuotta sitten 1899 sävellettyyn Jean Sibeliuksen Finlandiaan, samanikäiseen kuin Marttaliitto.

Konsertti oli suunnattu sekä Linnan Marttojen omille jäsenille että Hämeenlinnan alueen muiden marttayhdistysten jäsenille läheisineen. Matineaa juontamaan oli historiasta putkahtanut Fredrika Wetterhoff, Marttaliiton perustajan Lucina Hagmanin sydänystävä. Designer Pirjo Päivärinnan kehittelemä Linnan Marttojen 30 -vuotisjuhlavuoden nimikkoleivonnaisen ” Idusta alkaen” resepti julkistettiin tilaisuudessa.

Linnan Martat ry

Marjo Salo

Matkatiimin vetäjä, hallituksen vpj

” Idusta Alkaen ……” Linnan Marttojen 30-vuotisjuhlvuoden leivos on Linnan Marttojen Raatihuoneelle järjestetyn musiikkimatineaan vuonna 2019 kehitetty leivos. Sen kehitti food designer Pirjo Päivärinta matkatiimin vetäjä ( 2016 -2020) Marjo Salon ideasta ja pyynnöstä.

Idusta alkaen- leivonnaisen resepti

Juhla-aikaisten, monenlaisten tarjottavin leipomuksiin,   hyppysellisestä kouralliseen sormituntumalla. Jokaisen Itsellisen, tekevän ja taitavan Martan mukaisesti

Pohja

3 kananmunaa

1 dl hienoa sokeria

1/2dl Perunajauhoja

1/2dl Stempers maissijauhoja

1 tl leivinjauhetta

1 rkl vaniljasokeria

Vatkaa kananmunat ja sokeri hyväksi vaahdoksi.

Lisää jauhot siivilän läpi kananmuna-sokerivaahtoon hyvin sekoittaen.

Kaada seos leivinpaperin päälle. n.30cm halkaisijan tasapohjaiseen vuokaan .Paista 215 asteessa n. 10- 15 min.

Jäähdytä ja kostuta pohja omenamehu/ konjakkiseoksella sekä levitä pinnalle ohut kerros haluamaasi hilloa ( vadelma, mustikka, aprikoosi tmv mitä kaapista löytyy)

Valmista täyte:

8 liivatelehteä

tilkka vettä/ konjakkia

4 dl turkkilaista jogurttia

n. 2dl hienoa sokeria

n. 4dl mustikoita

1rkl vaniljasokeria

sitruunanmehua ja ripaus merisuolaa

1/2dl sinistä hamppurouhemixiä

2 dl kuohukermaa

Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Vatkaa kerma vaahdoksi.

Yhdistä jogurtti, sokerit, hamppurouhe ja mustikat. Sekoita tasaiseksi. Mausta sitruunan mehulla ja  ripauksella suolaa sekä tarvittaessa mausta sokerilla lisää. Maista.

Sulata liivatelehdet  ja lisää yhtenäisenä nauhana hyvin sekoittaen seokseen. Lisää vatkattu kerma. Maista.

Kaada täyte pohjan päälle ja tasoita. Peitä kelmulla ja anna tekeytyä seuraavaan päivään.

Koristele torttu Mustikoilla ja Idätetyillä Rukiin jyvillä

Torttua voit muunnella sesonkisuuden mukaan.

Maunviljelijät Oy

Pirjo Päivärinta, Food Designer