Linnan Martat - perustettu vuonna 1989

10-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Linnan Marttayhdistyksen nimi muutettiin virallisesti muotoon Linnan Martat. Jäsenten kesken järjestettiin myös kilpailu yhdistyksen logon suunnittelusta. Sen voitti yksimielisesti Pirjo Mäenpää-Kapanen yhdistyksen nimeä kuvaavalla ehdotuksellaan.
Yhdistyksen alkuaikoja muisteltiin 4.10.2022. Muistelijat oikealta Pirjo Mäenpää-Kapanen, Leena Aalto, Maria Oksman-Rantanen ja Mirja Taavitsainen.

Olipa kerran ryhmä nuoria hämeenlinnalaisia naisia, jotka halusivat mukaan marttatoimintaan. Koska heille ei löytynyt sopivaa yhdistystä, Etelä-Hämeen Marttapiiri päätti perustaa heitä varten "normaalia" marttaikää nuorempien marttojen yhdistyksen.  Linnan Marttayhdistys perustettiin yhdeksän naisen voimin 31.8.1989.

Alusta alkaen oli selvää, että toiminnan pitää olla mahdollisimman monipuolista ja jäsenten toiveita vastaavaa.  Niinpä he alkoivat laittaa yhdessä ruokaa ja kävivät siihen liittyvillä kursseilla ja luennoilla. He askartelivat ja tekivät  käsitöitä sekä paneutuivat puutarhanhoitoon. Martat vaalivat myös terveyteen, kauneuteen ja liikuntaan liittyviä harrastuksia. He kävivät retkillä ja kulttuuririennoissa. Varainhankinnalla saamiaan varoja he lahjoittivat lasten ja nuorten hyväksi. Marttamme tekivät juuri sitä, mitä itse halusivat!

Kymmenessä vuodessa jäsenmäärä oli kasvanut jo 38:aan.  Toiminnan annin jäsenet kiteyttivät kuten alla ja sen allekirjoittavat myös monet nykyiset marttamme:

Marttailun myötä olemme saaneet uusia samanhenkisiä ystäviä, joihin pidetään yhteyttä muulloinkin kuin marttailloissa. Itsekullekin on muodostunut uusi sosiaalinen verkosto. Erilaiset tiedot ja taidot ovat karttuneet luennoilla ja kursseilla. Yhdistykseen kuuluminen on mahdollistanut pääsyn moniin sellaisiin paikkoihin, joihin ei yksityishenkilönä olisi päässyt.

Linnan Martat tänään

Meitä Linnan Marttoja on nyt jo yli 150 ja olemme Hämeen Marttapiirin suurin yhdistys. Jäsenmäärän kasvaessa yhteisöllinen toiminta, jossa voimme tutustua toisiimme kätevästi uuden oppimisen ja tekemisen ilon parissa on tärkeää. Voimme yhdessä toteuttaa monia hyödyllisiä ja kiinnostavia asioita.

Nuoret perustajamarttamme valitsivat hyvät harrastukset, sillä monet niistä kuuluvat edelleen valikoimaamme.  Otimme käyttöön toimintaryhmät ensimmäisten yhdistysten joukossa vuonna 2008 ja niiden säännöllinen toiminta rytmittää vuoden kiertoa sujuvasti. Olemme aktiivisia ja aikaansaavia. Osallistumme hyväntekeväisyystempauksiin, hoidamme maahanmuuttajalapsia heidän äitiensä opiskellessa, järjestämme kahvituksia ja pidämme kädentaitonäyttelyitä. Osaamme myös hemmotella itseämme: käymme retkillä, teattereissa, konserteissa ja vietämme juhlia.

Toimintaryhmistämme voit helposti löytää samanhenkisiä ystäviä ja ehkä innostua itsekin vetämään toimintaryhmää sinua innostavan aihealueen tiimoilta. Voit olla juuri sellainen martta kuin sinulle sopii. Jokaista meistä tarvitaan, säännöllisesti tai silloin tällöin osallistuvia.

Linnan Martat on vahva yhteisö, jossa tehdään ja opitaan yhdessä. Meillä on hauskaa!