Hallituksen uutiset ja terveiset

15.1.2024

Aulis Ihalainen esittäytyy

Hyvää alkanutta vuotta Linnan Marttojen jäsenille!

Olen Linnan Marttojen jäsenrekisterivastaava Aulis Ihalainen.  Linnan Marttojen jäsenyys sekä asuminen Hämeenlinnassa ovat molemmat minulle varsin uusi asia.  Aikaisemmin en ole kuulunut mihinkään marttayhdistykseen.  Edelliseen kotiimme kuitenkin tuli Martat -lehti, koska puolisoni Sirkka oli paikallisen yhdistyksen jäsen.  Luin jokaisen lehden ja koin, että järjestön arvomaailma on lähellä omaani.  Tämä oli polkuni Linnan Marttojen jäseneksi.

Seuraavaksi kerron roolistani Linnan Marttojen hallituksessa.

Minun vastuualueeni on jäsenrekisteriasiat.  Rekisteri sisältää paljon jäsenyyteen liittyviä tietoja.  Linnan Martoissa vain minulla ja varahenkilöllä on pääsy rekisteriin.  Rekisterin ylläpitäjä on Marttaliitto, joten rekisteri ei sijaitse kenenkään omalla tietokoneella.  En myöskään pidä kotona mitään tulostettuja listoja.  Tiedot ovat siis turvallisesti tallessa.

Kun uusi jäsen liittyy Linnan Marttoihin, Marttaliitto lisää hänen kaikki liittymislomakkeella antamansa tiedot rekisteriin.  Kun jäsen eroaa Linnan Martoista, liitto poistaa jäsenen rekisteristä.  Minun tehtäväni on tehdä kaikki jäsentietojen muutokset, mitkä tapahtuvat liittymisen ja eroamisen välissä.  Useimmiten ne ovat yhteystietojen muutoksia.  Muita rekisteriin merkittäviä asioita ovat vastuutehtävät, kuten puheenjohta, sihteeri, toimintaryhmien vetäjät jne.  Pidän hallituksen tietoisena jäsenmäärästä, uusista ja eronneista jäsenistä sekä tulevista merkkipäivistä.

Kun puhelinnumeronne, sähköpostiosoitteenne, postiosoitteenne muuttuu, voitte ilmoittaa uudet tiedot minulle.

Vuoden 2024 alusta marttailutunitien tilastointi siirtyi Riitta Nevalaiselta minulle.

Lopuksi osoite, johon voitte lähettää muuttuneet tiedot sekä tilastot:

jasenasiatlinnanmartat@gmail.com

Nähdään! Terveisin Aulis

28.12.2023

Vuosi vaihtuu…
Kiitokset kaikille Linnan Martoille kuluneesta vuodesta. Aktiiviset toimintaryhmien vetäjät, talkoolaiset ja vastuuntuntoisen hallituksen jäsenet ovat kaikki osaltaan vaikuttaneet siihen, että olemme saaneet nauttia vuoden aikana antoisasta yhdessäolosta. Loppujen lopuksi vasta aktiiviset jäsenet luovat yhdessäoloon hengen ja lämmön. Kiitokset kaikille, jotka ovat osallistumalla tehneet
tapahtumistamme ilonaiheita meille kaikille. Ilman teitä ei olisi yhdistyselämää.
Aina on parantamisen varaa, joten esitän haasteen, että tulevana vuonna jokainen päättää olla vähän aktiivisempi kuin tänä vuonna. Ensi vuonna jokainen voisi esimerkiksi houkutella mukaansa
kokoukseen tai yhteiseen tapahtumaan ainakin kerran yhden kotisohvalle kääriytyneen Martan. Innostetaan toinen toisiamme ja pidetään yhä paremmin huolta toisistamme.
Toivotan kaikille Linnan Martoille ja heidän perheilleen onnea, iloa ja terveyttä vuodelle 2024!
Pirkko

15.12.2023

Joulutervehdys Sinulle Linnan Martta.

Usko joulun taikaan ja joulun rauhaan niin voit löytää myös joulun onnen.

Osa taikaa ja onnea ovat itse kullekin tärkeät jouluvalmistelut: joulusiivous, joululaatikot, piparkakut, taatelikakku, itse tehdyt joululahjat… Toivon, että jokainen meistä, vaikka olemmekin Marttoja, mitoittaisi valmistelut voimiensa mukaan. Ollakseen hyvä Martta kaikkea ei tarvitse tehdä itse ja jossakin voi vähän yksinkertaistaa. On tärkeää jättää aikaa kuunnella ja katsella joulua ja antaa hymynsä loistaa. Uupuneena ei jaksa edes hymyillä.

Leppoisia, mukavia joulun valmistelupäiviä ja onnen sekä ilon täyttämää joulua kaikille Linnan Martoille läheisten seurassa

toivottaa Pirkko

Pirkon terveisiä 27.11.2023.

Korona-asiaa

Linnan Marttojen puheenjohtajana esitän omana toivomuksenani, että ei pidä ruveta vielä pakoilemaan koronaa. Terveysviranomaiset eivät ole millään tavalla kehottaneet erityisvarovaisuuteen, se on hyvä merkki. Ollaan yhteyksissä, tavataan toisiamme eri tilaisuuksissa, kuten  esimerkiksi joulujuhlassa. Näin huolehdimme henkisestä hyvinvoinnistamme. Linnan Martat yhdistyksenä toteuttaa ja sopeuttaa toimintaansa seuraten ja noudattaen alueellisten ja valtakunnallisten terveysviranomaisten ohjeita.

Jokainen ratkaisee itse tilannekohtaisesti, käyttääkö maskia, halaako, kätteleekö, mutta ei lukkiuduta olohuoneen sohvalle tuijottamaan seinää tai puolisoa. Onhan niistä rokotuksistakin ainakin jonkin verran suojaa. Iloisiin tapaamisiin Pirkko

3.6.2023

Kesätervehdys Sinulle Linnan Martta!

Kesäkuun ensimmäinen päivä – nyt loppui kevät ja alkoi kesä. Näin koen vieläkin, vaikka tuo ajatusmalli on saanut alkunsa ekaluokkalaisen ensimmäisen kouluvuoden ensimmäisestä
kesälomapäivästä. Kesän ja kesäloman ensimmäinen päivä, kaikki ihana edessäpäin: aurinkoa, lämpöä, linnunlaulua, sinisiä kissankelloja. Näin unelmoin lapsena ja unelmoin vieläkin.

Tähän kesän ekaan päivään tuli yllättävä tuttavuus ja uutta ajateltavaa. Melkein kyynel vierähti poskelleni katsoessani puolitoistavuotiasta ukrainalaistyttöä iloisena tepastelemassa äitini
puutarhan peltotilkulla. Isälle oli tärkeää saada vaimo ja tytärkin kokemaan kylvämisen ilo. Tarjosimme tälle perheelle mahdollisuuden kylvää haluamiaan kasveja äidin peltoon, joka muuten olisi käyttämättömänä.

Miten paljon iloa säteilikään heidän silmistään. Ilosta huokui läpi usko tekemisen avulla selviämiseen. Usko parempaan huomiseen. Tuota perhettä katsellessani koin entistä tärkeämmäksi kaiken sen työn, jota Linnan Martat ovat tehneet Ukraina-keskuksessa. Keskuksen kautta mekin saimme kesäämme uuden tuttavuuden. Uskon, että ne yhdessä kylvetyt pienet siemenet tuottavat tämän kesän aikana monia ilon ja onnen hetkiä.

Linnan Martat ovat toiminnassaan olleet ennakkoluulottomia, valmiita tarttumaan uusiin asioihin, kuten esimerkiksi mummoiksi täysin tuntemattomille. Toivottavasti kesä antaa jokaiselle aikaa
rentoutumiseen ja akkujen lataamiseen. Olemme koko Linnan Marttojen ihana porukka taas syksyllä valmiita jatkamaan innolla tuttuja toimiamme ja kehittämään ehkä jotakin uutta tai
ryhtymään uuteen haasteeseen, jos sellaista tarjotaan.

Uskallan hehkuttaa, että syksyn marttailllat ilahduttavat ja vetävät puoleensa jokaista. Syksyn toiminnan aloitamme torstaina 14.9.23 klo 16.00 ihailemamme Panu Tavisalon vetämällä kävelyopetuksella. Miten kävellä ”kepeillä” tai ilman niin, että kunto kohenee ja keho kestää. Päälle päätteeksi kahvittelemme ja rupattelemme Karjala-Pirtillä.

Lokakuussa yhdistämme asiantuntijoiden avustamina uutta ja kaapista löytynyttä ollaksemme tyylikkäinä talvikauden arjessa ja juhlassa. Marraskuussa Barre-ilta. Illan aikana selviää, mitä se
on. Joulukuussa on osittain omatoiminen joulujuhla.

Toimintaryhmillä ovat syksyä varten suunnitelmat valmiina. Liisa sorvaa mummoilusopimuksen kaupungille. Hilppa järjestää Ukraina-keskuksessa ompelukurssin Tavastian opettajien kanssa.
Suomalaiset ja ukrainalaiset oppivat ompelemaan yhdessä. Eliina joukkoineen hoiti ravintolatalkoot Kantolassa kehuja saaden.

Nyt on aika hallituksen ja kaikkien Linnan Marttojen ummistaa silmät marttailulta syyskuun alkuun asti. Loikoile nurmikolla, katsele poutapilviä, maalaile silmiesi eteen lempikukkasi – on KESÄ. Tee, mitä rakastat.

Kiitokset kevätkaudesta ja oikein antoisaa kesää kaikille!

Hallitus ja Pirkko

6.4.2023

Pääsiäistervehdys Sinulle valovoimainen Linnan Martta!

Kevättä kohti menemme, joten muista nauttia kaikista ihanista kevään merkeistä.
Jos vielä sattuisi tulemaan luntakin, niin ei se haittaa; "uusi lumi on
vanhan surma".
Heittäydy lapselliseksi ja osta yllätysmuna itsellesi ja läheisellesi.
Kahvin kera nautittuna se on mukava jälkiruoka.
Minun pääsiäispöytäni kruunaavat keltaiset torvinarsissit ja kukko, joka munii pääsiäisaamuna suklaamunia.
Leppoisaa, virkistävää pääsiäistä sinulle ja perheellesi!
Toivottelee Pirkko

29.3.2023

Terveiset Hämeen Martat ry:n vuosikokouksesta!

Hämeen Martat ry:n ensimmäinen vuosikokous pidettiin lauantaina 11.3.2023 Eskon koululla Hikiällä. Me, Eliina ja Pirkko, olimme virallisina edustajina yhdistyksestämme ja Anni oli mukana mielenkiinnosta kuulolla, mitä kokouksessa tapahtuu.

Kokous oli hyvin valmisteltu etukäteen, joten varsinainen kokous eteni sujuvasti ystävällisessä hengessä. Kahden piirin, Etelä- ja Itä- Hämeen Marttapiirien edustajat tuntuivat sulautuvan
yhdeksi piiriksi mutkattomasti. Uuden Hämeen Martat ry:n hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Erja-Liisa Lähde Tammelan martoista. Meille tuttu Arja Pehkonen jatkaa toiminnanjohtajana.
Hämeen Martat ry:n alustava toimintasuunnitelma vuodelle 2024 sisälsi paljon mielenkiintoista toimintaa, joka jalkautetaan yhdistyksille.

Linnan marttojen kannalta huomionarvoinen yhteensattuma on, että Martat täyttävät samana vuonna 125 vuotta, kun meidän yhdistyksemme täyttää 35 vuotta.